Monday, January 28, 2013

Bersabarlah Wahai Insan

Bila kita rasa makin jauh, terasa hanyut bersegeralah kita pergi bertemu orang yang soleh...

Petang tadi Allah beri aku kesempatan bertemu murobbi ku, seorang yang tawadhu', bila dilihat dirinya Subhanaallah terlupa masalah yang di lalui.. Sentiasa memberi nasihat dengan penuh semangat.... Membaca sebuah hadis yang sarat dengan nasihat... 


Pesan murobbi ana dengan nada penuh lembut dan teratur bagaikan seorang ayah menasihati anaknya :

"Kadang kita rasa letih bila bangun malam, tolong ummi abah kita, juga merasa letih beriadah tapi ingat ganjaran Allah bagi pada kita"

"Kadang Allah uji kita di saat2 kita bahagia,lalu kita menangis, ingat Allah x pernah sekalipun zalimi kita, singkap hikmah di sebaliknya"

"Ada orang bila di uji, lalu terus marah (tersepak batu, lalu keluar kata di bibir "bo_d_h batu ni, x nampak aku ke", ade pule terlanggar meja lalu mengatakan "aduh sakitnye c_l_ka meja nie" TAPI berape orang yang bila di uji terus terucap "ان لله وان اليه راجعون " mahupun " سبحان الله والحمد لله"

"Bila kita di uji hingga pedih hati kita, sewaktu itu fikir kembali (muhasabah) apa dosa aku lakukan, dan ucap lah "الحمد لله " Allah uji aku bagi hapuskan kesalahan yg aku lakukan"

Allahurobbi Indahnya hidup bersama Islam....... saat kita nak tersungkur ada tangan yang menghulur membantu kita....... I LOVE ALLAH ♥



No comments:

Post a Comment