Friday, January 21, 2011

LAYAKKAH KAMI MENJADI UMAT MU

video


            Assalamualaikum para pembaca sekalian.. Bertepatan tajuk post kali ke-2 ini Ayuh sahabat sekalian kita berselawat ke atas nabi kita Muhammad S.A.W >"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ"<.. ALLAHUAKBAR kita selawat sekali je, sahabat sekalian tahukan 10 kebajikan dicatat buat kita tanpa guna tenaga dan tanpa duit kita berkurang (free je, kita kan suka ape yg free.. kalau ke mana2 nampak je label "FREE" berpusu-pusu datang) jadi tidak percaya ke kita pada sabda Rasulullah S.A.W "Sesiapa di kalangan umatku yang berselawat sekali ke atasku, Allah SWT akan tulis 10 kebajikan." Maha Suci Allah, malas lagi kah kita? hebat sangat kah kita sekarang? sedangkan dalam Al-Quran Allah bagi tahu pada kita semua "Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya." (Surah al-Ahzab ayat 56).. malu nya ana..ALLAH dan Malaikat pun berselawat untuk nabi. Sedarlah kita ni UMMAT MUHAMMAD, kita kata kita nak syafaat dari Rasulullah S.A.W, tapi setakat mana kita ingat pada Rasulullah? (kita kata "x dek masa lah" tapi masa untuk menghadap facebook,mengumpat,berborak,berjalan-jalan dan yang mazmumah tuh ade je ruang kan) Ana mengingati diri ana yang kerdil ini jua.. 


          Tahukah kita dalam riwayat sebuah hadis di kisahkan, Ketika baginda duduk berkumpul dengan para sahabat, baginda bertanya kepada para sahabat "Wahai sahabatku siapakah hamba ALLAH yang Mulia disisi ALLAH?" para sahabat terdiam, lalu ada seorang menjawab "para Malaikat Ya Rasulullah" baginda berkata "Ya.. para Malaikat itu mulia, mereka dekat dengan Allah dan sentiasa taat dan beribadat pada ALLAH, tapi bukan itu yang ku maksudkan".. Lalu ada yang berkata "tentulah para Nabi" baginda tersenyum, lalu berkata "Ya.. para Nabi itu mulia, mereka adalah utusan ALLAH di muka bumi ini, bagaimana mereka tidak mulia.. ya mereka mulia, tapi ada lagi yang lain nya".. para sahabat terdiam dan tertanya-tanya siapa lagikah orang yang mulia, hingga ada seorang sahabat berkata "Ya Rasulullah, adakah kami sahabat mu ya Rasulullah yang mulia itu?" baginda memandang satu persatu wajah para sahabat dan baginda tersenyum lalu berkata "tentulah kalian mulia, kalian dekat dengan ku dan membantu perjuangan ku, kalian memang mulia" para sahabat tidak mampu lagi berkata.. Tiba-tiba baginda nabi Muhammad S.A.W menundukkan wajahnya...... bayangkan baginda menangis depan para sahabatnya..... mereka bertanya "kenapa engkau menangis YA Rasulullah?" bayangkan baginda mengangkat wajahnya yang mana air mata baginda mengalir dipipi dan membasahi janggutnya..... baginda berkata "wahai sahabatku tahukah kalian siapa yang mulia itu? Mereka ialah Manusia-manusia yang akan lahir jauh dari setelah wafat ku nanti.. Mereka MENCINTAI ALLAH dan tahukah kalian mereka TAK PERNAH MEMANDANG WAJAH KU, TAK HIDUP DENGAN AKU seperti kalian tapi mereka begitu RINDU KEPADA KU dan saksikan lah wahai para sahabatku AKU PUN RINDU KEPADA MEREKA! merekalah UMMAT KU!!! Bayangkan sahabat ku sekalian disaat itu baginda meniniskan air mata dan para sahabat semua nya menangis.... Lihat lah hebat nya baginda ingat pada kita malah RINDU PADA KITA...
               AYUH! Sahabat ku bersaama tanya pada diri kata SUDAH BERAPA LAMAKAH KITA LALAI? SUDAHKAH KITA MENCINTAI RASULULLAH? SUDAHKAH ADA AIR MATA KITA YANG MENITIS KERANA RINDU PADANYA?... MAKA SAAT INI ANA DENGAN RASA RENDAH DIRI MENGAJAK SAHABAT2 SEKALIAN AYUH! BERSAMA KITA LETAKKAN CINTA PADA RASULULLAH dalam hati kita.... Sekian sahaja salah silap maaf kan ana..

No comments:

Post a Comment